تبلیغات
معجزات پیامبران و امامان - اثبات اعجاز
معجزات پیامبران و امامان
اعطنی بمسئلتی ایاک جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخره
 
تاریخ : شنبه 12 مرداد 1392 | نویسنده : مهدی عبدالهی

اقسام معجزات: معجزه بر دو قسم است: فعلى و قولى

معجزه‏ ى فعلى عبارت است از: تصرف در کاینات بر اساس ولایت تکوینى[۱۶]، به اذن خداوند؛ مثل شق القمر[۱۷] و شق الشجر[۱۸] از طرف پیامبر عظیم الشأن اسلام و شق الارض[۱۹] و شق البحر[۲۰] در داستان قارون و فرعون از ناحیه‏ى حضرت موسى‏علیه السلام و شق الجبل[۲۱] از سوى حضرت صالح و شفادادن اکمه و ابرص و احیاى مردگان[۲۲] توسط حضرت عیسى‏علیه السلام و کندن درب قلعه‏ى خیبر به اعجاز علوى[۲۳]

معجزه‏ى قولى عبارت است از: کلمات و بیانات خداوند و پیامبرصلى الله علیه وآله و ائمه علیه السلام‏که حاوى معارف عمیق و حقى هستند که موجب حیرت و ابتهاج عقول عالمیان گشته‏اند.

در فرق معجزه فعلى و گفتارى باید گفت که معجزه‏ى فعلى، هم محدود به زمان ومکان خاصى است و هم براى عوام مى‏باشد، چون آنها با محسوسات سر و کار دارند[۲۴] و اما معجزه‏ قولى، اختصاص به زمان خاصى ندارد ودر تمام عصرها باقى و براى خواص مى‏باشد.

البته از معجزات فعلى پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله، تعیین قبله‏ى مدینه مى‏باشد که هنوز هم پابرجاست و پیامبرصلى الله علیه وآله بدون اینکه از آلات نجومى وقواعد هیوى و… استفاده نماید، بسوى کعبه ایستاد و فرمود: “محرابى على المیزاب” محراب من روبروى ناودان خانه خداست.[۲۵]

اثبات اعجاز فعلى، نیاز به بررسى روایاتى دارد که آن اعجاز را نقل کرده‏اند، اگر آن روایات از نظر سند مورد پذیرش بودند یا قراینی برای صحت وجود داشتند، آن اعجاز را مى‏پذیریم و الا راهى براى اثبات آن نداریم، گرچه احتمال آن را هم نمى‏توانیم نفى کنیم. بله آن دسته از اعجاز فعلى را که قرآن از پیامبران نقل کرده است، بدون شک و تردید مى‏پذیریم و همچنین اعجازهاى فعلى که هنوز پابرجا مى‏باشند، مورد قبول خواهند بود.






[۱۶]. انسان در اثر انجام اوامر و دستورات الاهى به خدا نزدیک مى‏گردد و در اثر قرب به خدا از مقام ولایت بهره‏مند مى‏گردد و آن گاه مى‏تواند همچون خدا در کاینات تصرف کند.

[۱۷]. از جمله معجزات پیامبر نصف کردن ماه بوده است.

[۱۸]. حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه، خطبه قاصعه، معجزه شق الشجر پیامبر را توضیح مى‏دهند. در باب معجزات پیامبر به کتاب بحار الانوار طبع کمپانى، چاپ سنگى، ص ۱۰۵ مراجعه شود.

[۱۹]. قصص، ۷۶ – ۸۱٫

[۲۰]. بقره، ۵۰٫

[۲۱]. شمس، ۱۱ – ۱۵٫

[۲۲]. آل عمران، ۴۹٫

[۲۳]. بشارة المصطفى، طبع نجف، ص ۲۳۵؛ صدوق، امالى، ص ۳۰۷، مجلس، ۷۷، چاپ سنگى.

[۲۴]. معنای این حرف آن نیست که خواص از آن استفاده نمی کنند، بلکه گاهی؛ مثل سحره در داستان حضرت موسی در رأس استفاده کنندگان قرار دارند.

[۲۵]. میر داماد، قبسات، چاپ سنگى، ص ۳۲۱؛ کشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد، تعلیقات آیت الله حسن زاده، ص ۵۹۷ – ۵۹۸؛ انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، آیت الله حسن زاده آملى، ص ۸ – ۲۱٫






طبقه بندی: معجزه چیست؟، 
آرشیو مطالب
آخرین مطالب
ابر برچسب ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب ارسال شده: عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

قالب وبلاگ